Kormánymű, mint a járművek irányításának a rejtett hőse

Kitchenbox  » Autó »  Kormánymű, mint a járművek irányításának a rejtett hőse
Kormánymű, mint a járművek irányításának a rejtett hőse

A járművek irányítása során a kormánymű az egyik legfontosabb, bár gyakran alábecsült komponens. Bár sokan természetesnek veszik, hogy az autó pontosan arra halad amerre szeretnénk, de valójában a kormánymű bonyolult mechanizmusai biztosítják ezt a gördülékeny mozgást. Ebben a blogbejegyzésben feltárjuk a kormánymű működését, annak a különböző típusait és bemutatjuk, hogy mire figyeljünk oda ahhoz, hogy elkerüljük a kormánymű hibákat.

A kormánymű alapjai és típusai

A kormánymű feladata az autó kerekeinek irányítása. Alapvetően két fő típusa van, a fogasléces kormánymű és a golyósoros kormánymű. A fogasléces kormánymű a legelterjedtebb a modern autókban, mivel az egyszerűbb szerkezetével kevesebb karbantartást igényel és pontosabb irányítást biztosít. Az ilyen típusú rendszerekben egy fogasléc és egy fogaskerék együttműködése biztosítja a sima mozgást.

Egy másik fontos elem, amelyet gyakran emlegetünk ezen a téren az elektromos szervókormány. Az elektromos szervókormány manapság egyre népszerűbbé válik, mivel kisebb karbantartási igénye van, mint a hagyományos hidraulikus rendszereknek. Ráadásul az elektromos szervókormány könnyebbé teszi az autóvezetést alacsony sebességnél, miközben a nagyobb sebességnél precízebb kontrollt biztosít.

Az elektromos rendszerek mellett még mindig találkozhatunk hidraulikus szervókormányokkal is. Ezeknél egy szervószivattyú segítségével kerül folyadéknyomás alá a rendszer, ami segíti a vezetőt abban, hogy könnyedén forgathassa a kormányt. A szervószivattyú kulcsfontosságú ebben a rendszerben, mivel ez biztosítja azt az erőtöbbletet, amely megkönnyíti az irányváltásokat.

A kormányszög és a jeladó szerepe

Amikor szóba kerülnek az autóirányítás részei, nem hagyhatjuk ki a kormányszög és a jeladó fontosságát. A kormányszög azt jelenti, hogy milyen szögben fordulnak el az első kerekek a jármű tengelyéhez képest. Ez kritikus információ minden olyan rendszer számára, amely segíti vagy automatizálja az autó vezetését.

A modern járművekben gyakran találkozunk jeladókkal is. Ezek olyan érzékelők vagy készülékek, amelyek visszajelzéseket továbbítanak az autó számítógépének arról, hogy hogyan áll éppen a kormánykerék vagy milyen irányba mozog éppen az autó. A jeladóknak kulcsszerepük van abban is, hogy megfelelően működjön például az ESP (elektronikus stabilitásprogram) vagy más fejlett biztonsági rendszerek.

Az elektronikai rendszerek fejlődése lehetővé tette számunkra ezeknek az információknak a hatékony felhasználását. Például ha egy hirtelen manőver során megváltozik a kormányszög anélkül, hogy ez várható lett volna (esetleg csúszásnál), akkor az autó biztonsági rendszerei automatikusan beavatkozhatnak.

A felújított alkatrészek és a lehetséges hibák

Mint minden mechanikai rendszer esetében, itt is előfordulhatnak hibák vagy kopások. Amennyiben problémát tapasztalunk, például nehézkes lesz forgatni a kormányt, akkor érdemes lehet felújított alkatrészek beszerzésén gondolkodni. A felújított alkatrészek általában költséghatékony alternatívát kínálnak az új alkatrészek helyett anélkül, hogy jelentős kompromisszumot kellene kötni a minőség terén.

A leggyakoribb jelenségek közé tartozik például egy meghibásodott szervószivattyú vagy egy rosszul működő jeladó. Ilyenkor előfordulhat olyan probléma is mint például az olajszivárgás vagy a zajos működés, ezekre mindenképpen figyeljünk oda. Egy időben felismerhető probléma megelőzheti azt is, hogy komolyabb beavatkozásokra legyen szükség a későbbiekben.

Amennyiben már tapasztaltuk ezeket vagy más furcsa viselkedést az autónknál (például a rángatózó mozgást), akkor érdemes szakemberhez fordulni mielőtt súlyosbodna a helyzet, hiszen senki sem szeretné ha útközben gond adódna. Ezáltal láthatjuk, hogy bár elsőre talán bonyolultnak tűnik mindezeknek a megértése azonban alapvetően logikusan követheti nyomon bárki, aki érdeklődik a gépjárműve technikai részletei iránt.